introductie en vraag

olafmol
Hallo allemaal,

mijn naam is Olaf, ik ben ca. 12 jaar professioneel werkzaam in de internet en online marketing/communicatie branche. Momenteel is mijn functie CTO bij een middelgroot online marketing bureau in het midden van het land. Met name focus ik daarbij op kwaliteitsbeheersing, stroomlijning en efficiency van onze creatieve en technische processen. Wij ontwikkelen eigenlijk altijd maatwerk voor onze klanten, en gebruiken daarvoor allerlei frameworks en platformen, die zowel in-house als open-source/commercieel zijn, wel eigenlijk vnl gebaseerd op de LAMP-stack. Whatever works best for the job zeg maar ;)

Omdat we bijna altijd CMS omgevingen bij onze producten ontwikkelen, voor intern of extern onderhoud, probeer ik altijd zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van de CMS ontwikkelingen. Voor kleine actiematige projecten werken we veel met het MODx cms-framework, met onze eigen modules en extensions. Momenteel ben ik ook in het proces om een nieuw meer enterprise-georienteerd CMS te kiezen voor onze grotere klanten en projecten. Sommigen daarvan werken met commerciele oplossingen (GX Webmanager, ContentServ, SiteCore, EPIServer, Tridion) maar er zijn er ook die voor opensource oplossingen willen gaan. Dit kan zowel policy zijn (bv overheid), maar ook kostenoverwegingen.

De meeste grote opensource CMS systemen heb ik afgeschoten op usability, denk daarbij aan Drupal, Typo3, EZpublish, hippo, openCMS. Onze klanten zijn vaak niet echt technisch onderlegd, en het CMS systeem moet met een paar uurtjes uitleg en/of handleiding instinctief gesnapt worden. Bij MODx is dat erg duidelijk het geval, dat snappen mensen direct. Er blijven voor mij nu een aantal opensource CMS systemen op de shortlist over, met name Magnolia (Java) en Plone. Beide kenmerken zich door het feit dat ze zowel open-source zijn, alook commerciele support bieden. Daarnaast zijn ze beide ook gebaseerd op een volwassen framework en implementatie, flexibel, krachtig, en het allerbelangrijkste: erg gebruiksvriendelijk voor niet-techneuten.
Nadeel van volwassen platformen is dat de leercurve voor developers natuurlijk weer hoger is, bij Magnolia moet er Java-kennis in huis zijn, bij Plone moet er Zope en Python kennis zijn.

Mijn vraag: ik zou graag een keer met Nederlandse Plone-users van gedachten willen wisselen over jullie ervaringen en meningen, over de voors en tegens, en als het kan ook wat concrete projecten en vragen die ik in mijn hoofd heb willen doorspreken om een beter beeld te krijgen. Idealiter zou ik ook eens met een plone-freelancer willen zitten om te kijken of we een evaluatie/test-project kunnen draaien om te zien hoe Plone in de praktijk met de juiste ervaring ingezet kan worden.

Ok dan, als er mensen interesse hebben in bovenstaande items hoor ik het graag :)

groet, Olaf

Re: introductie en vraag

Mark van Lent
Beste Olaf,

olafmol:
> [...]
> evaluatie/test-project kunnen draaien om te zien hoe Plone in de praktijk
> met de juiste ervaring ingezet kan worden.

Het is natuurlijk altijd mogelijk om eens een consultant over de vloer
te laten komen om hierover te praten. Kijk bijvoorbeeld eens op de lijst
met deelnemers van de Stichting Zope & Plone voor bedrijven die Plone
oplossingen aanbieden:
http://szp.nl/organisatie/deelnemers/deelnemers-van-de-stichting

Daarnaast verwacht ik dat er ook dit jaar weer een gebruikersdag
georganiseerd zal worden door de stichting. Gezien het verleden zal het
waarschijnlijk weer september worden. Dus als je zo lang kan wachten, is
dat sowieso een mooie gelegenheid om gebruikers, aanbieders en
ontwikkelaars van Plone te spreken.

Groeten,
Mark

--
Mark van Lent
http://zestsoftware.nl

Re: introductie en vraag

Wouter Vanden Hove-2
olafmol wrote:
> [...]
> internet en online marketing/communicatie branche. Momenteel is mijn
> functie CTO bij een middelgroot online marketing bureau in het midden van

Ik heb Plone-projecten gedaan voor een marketing-bureau.
Ik ga er niet teveel over zeggen, maar naar mijn mening waren ze te veel
gefocust op de korte termijn, op dat vlak allesbehalve een uitzondering in
die sector.

Marketing-bureaus zijn ook altijd de eersten die voorstellen om een
bestaande website buiten te gooien en iets volledig nieuws te doen.
(100% broken incoming links - jeey!)

Marketing-bureaus werken (wat ik noem) "burst-based".
Een volledig nieuwe website, liefst groot budget,  oplevering in een
dringende deadline (rap-rap-rap) en dan ...  gebeurt  ... er  ... 4 ..
jaar ... niets..
website dus verouderd, halve paniek, buitengooien, nieuw groot budget
(rap-rap-rap).

lather-rinse-repeat.
Blijkbaar onder het motto "Marketeers don't do maintenance"
Please be an exception :)

> [...]

> Webmanager, ContentServ, SiteCore, EPIServer, Tridion) maar er zijn er ook
> die voor opensource oplossingen willen gaan.

De systemen die je noemt zijn traditionele Plone-concurrenten.
In mijn opinie concurreert Plone niet tegen Wordpress/Joomla/Drupal maar
tegen die "grote"(budget-wise) jongens.
Omwille van ontbrekende marketing is Plone vaak een nobele onbekende in die
traditionele kringen. Maar qua feature-set is Plone vaak een eye-opener:

Leuke quotes:
"Waarom kennen we dit niet?"
Uhm, omdat ge uw huiswerk nooit deftig gemaakt hebt?

Reactie na een plone-demo:
"Ofwel is plone echt krachtig en keigoed, ofwel heb ik vorige week een
erbarmelijke demo gezien van Sharepoint"

> De meeste grote opensource CMS systemen heb ik afgeschoten op usability,
> denk daarbij aan Drupal, Typo3, EZpublish, hippo, openCMS.

In voorbeeld uit de praktijk:
In België is er een bedrijf dat jaarlijks een audit doet van +/-330
gemeentelijke websites (Indigov-monitor).
Daaruit kwamen de website van de 19 Brusselse gemeentes vrij belabberd uit
op zowat alle tereinen (design, inhoud, features) behalve enkele
Plone-websites die sterk scoorden op usability  (zonder dat er tijd was
ingestoken)

De default usability-sterkte van Plone is een basis-argument geweest voor
het Brussels gewest om al die gemeentelijke website te hermaken in Plone.

> Onze klanten
> zijn vaak niet echt technisch onderlegd, en het CMS systeem moet met een
> paar uurtjes uitleg en/of handleiding instinctief gesnapt worden.

Volgens mijn ervaring volstaat 2 uur technische uitleg.
Anderzijds moet er voor een CMS/intranet ook wel voldoende richtlijnen
zijn inzake informatie-architectuur om het inhoudelijk niet tot een afvalbak
te maken. Maar vaak bestaan die richtlijnen nog niet.

> [...]
> developers natuurlijk weer hoger is, bij Magnolia moet er Java-kennis in
> huis zijn, bij Plone moet er Zope en Python kennis zijn.

Klopt, de voornaamste reden om niet voor Plone te kiezen lijkt wel het
gebrek aan developers. In Nederland lijkt dat iets minder een probleem,
tenzij de NL-bedrijven teveel moeten bezig zijn met hun Vlaamse klanten :)

> [...]
> kijken of we een evaluatie/test-project kunnen draaien om te zien hoe
> Plone in de praktijk met de juiste ervaring ingezet kan worden.

Lijkt me een goeie manier om te starten.

--
Greets,
WouterVH

Re: introductie en vraag

Wouter Vanden Hove-2
Mark van Lent wrote:

> Daarnaast verwacht ik dat er ook dit jaar weer een gebruikersdag
> georganiseerd zal worden door de stichting. Gezien het verleden zal het
> waarschijnlijk weer september worden.

Is er al een datum bekend?
September is al aardig dichtbij.

--
Greets,
WouterVH

Re: Re: introductie en vraag

kit blake
2009/7/28 Wouter Vanden Hove <[hidden email]>:

> Is er al een datum bekend?

Idd, het wordt 16 september in Arnhem gehouden. Wij zijn al bezig met
de voorbereiding, en er zal wel een aardig verzameling Zope/Plone
bedrijven aanwezig zijn. Een goede kans om kennis te maken....

Met vriendelijke groet,
Kit

--
Kit BLAKE • Infrae • http://infrae.com/ + 31 10 243 7051
Hoevestraat 10 • 3033 GC • Rotterdam + The Netherlands